BILFERIE – LEIE AV BIL I ROMANIA

Det bygges nye veier i Romania og gamle utbedres i et visst tempo. Men finansieringen gjør at det skjer etappevis og oppgaven med å oppdatere veinettet er omfattende - siden infrastrukturen i 1990 var totalt nedslitt. EU- medlemskapet har ført til forbedringer av hovedveiene og det finnes flere strekninger med motorvei.

Cristian Turc
August 4, 2018
Category:
Transport
Tags:

Tema på denne sida: Bilferie Romania | Leie av bil | Grensepasseringer

Det bygges nye veier i Romania og gamle utbedres i et visst tempo. Men finansieringen gjør at det skjer etappevis og oppgaven med å oppdatere veinettet er omfattende - siden infrastrukturen i 1990 var totalt nedslitt. EU- medlemskapet har ført til forbedringer av hovedveiene og det finnes flere strekninger med motorvei. Byer som Constanta har også fått ny asfalt stort sett i alle større gater. Men ute på landsbygda kan fortsatt veiene være hullete og nedslitte. Motorveiutbyggingen har også vært ødelagt av omfattende finanskorrupsjon.

GPS fungerer bra i Romania som andre steder. Gadgetene er også billige å kjøpe. Med nøyaktigheten er avhengig av softwaren som brukes. www.softpedia.com leverer sofware spesielt beregnet på Romania og Balkan.

BIL TIL / FRA ROMANIA  

De fleste bilende skandinaver kommer inn i Romania via Ungarn, noen også via Serbia. Disse grenseovergangene er omtalt på denne sida. I høysesongen kan overgangene ta tid, og man bør ha alle papirer klare i forkant. Husk spesielt bilforsikringene. Det er også vanlig at man sjekker alle rom i bilen. På rolige årstider og utenom høytidene jul og påske  kan passeringen skje raskt og uten mye styr.

Rumenere selv advarer utlendinger mot landeveispirater, et problem vi også har sett langs E6 i Skandinavia. En del skurker leker fortsatt katt og mus med grensepolitiet på rumensk side, men problemet har blitt mindre. De fleste ransforsøkene skjer nå nattestid, så et godt råd er å time reisen slik at man slipper å passere grensen når det er mørkt.

Et vanlig grep fra skurkene sin side er å liksom-kollidere med en utenlandsk bil bakfra, og forsyne seg av bilens bagasje i nattkaoset som oppstår. Dette har beviselig skjedd på selve grenseovergangen uten at de som ble rammet fikk mye hjelp av tollere og grensepolitiet - i og med at de var inne på selve stasjonen. Nå skal det i rettferdighetens navn sies at det har  vært flere oppryddinger av grensepersonalet og forholdene er blitt langt mer turistvennlige på alle måter. Rapporter om slike hendelser er svært sjeldne pr i dag.

Et annet råd er å ikke fylle bensin på de første bensinstasjonene inne i Romania, men vente til man har kommet til Arad eller Oradea eller andre storbyer. Ryktene har det til at bander observerer bensinstasjonene rett over grensa og slår til mot uoppmerksomme bilister. Ofte oppdager man ikke at noe er borte før seinere. Historier rundt århundreskiftet fortalte om avmonterte tilhengerfester, støtfangere eller reservedekk som på finurlig og effektiv måte var blitt fjernet. Det rumenske politiet i grenseområdene har møtt alle disse hendelsene med konkrete tiltak, og i dag kan vi si at slike hendelser er svært sjeldne. Romania vil ha god PR som turistland, og grenseområdene er prioritert både med personale og ressurser.

MED BIL I ROMANIA

Det er flere av våre lesere som har fortalt om sine bilreiser i Romania. Det er faktisk en hel del skandinaver som har prøvd bilferie i Romania. Det alle skriver er at de har feilberegnet tida. Bilturen tar mer tid enn det diverse ruteplanleggere har indikert på forhånd. Hvis man er fleksibel og gir rom for uventede stopp, kanskje til og med en ikke planlagt overnatting, gir bilferie en fantastisk mulighet til å oppleve sider av Romania som masseturisten ikke klarer å fange opp.

Det sier seg selv at sein vår, sommer og tidlig høst er beste tida for biltur i Romania. Campingplassene er åpne, og det finnes mange av dem i alle standarder over hele landet. Rumenerne selv camper i hopetall når de er på ferie. Selv nord for Mamia finnes gode campingplasser.

-  Resten av året kan været overraske. Det skifter fra varmt til iskaldt på kort tid, og vinterdekk i vår form er brukt sånn passe tilfeldig, selv om det nå er påbudt. En motbakke kan bety kø i timesvis i påvente av et uhell eller at de foran skal legge på kjettinger.

Bensinstasjonene i Romania har blitt mer og mer som hos oss, moderne og med små butikker i samme slengen. Shell Select f.eks er blåkopier av den internasjonale varianten og man får nesten en hjemmefølelse i et land som ellers er svært annerledes. Blyfri bensin er vanlig, og prisen for en liter ligger mellom 6 - 7 kroner.

Veinettet i Romania er under omfattende og kontinuerlig renovering, men er totalt sett svært ujevnt vedlikeholdt. Mellom Pitesti og Bucuresti suser man avgårde på en flott motorvei, det samme mellom Constanta og Bucuresti. Den nye superveien som nå skal bygges med amerikansk hjelp fra Bucuresti til Ungarn via Brasov er sterkt etterlengtet.

Hovedfaktorene på en vanlig rumensk hovedvei som venter på finanser er hullene og medtrafikantene. Hullene gaper plutselig mot deg på de minst uventede veipartiene og slår støtfangerne dine til springfjærer på et par sekunder. Av en eller annen grunn dukker disse hullene oftest opp rett før du kommer til en storby, trolig fordi pendlertrafikken sliter mest på veidekket her.

Det rumenske trafikkbildet har innslag som det tar en dag eller to før du venner deg til. Hestekjerrer, traktorer og sotete landsbrukstrailere dukker bare opp og eier veien. Fotgjengere dukker opp på de mest tenkelige og utenkelige stedene, selv nattestid finner man vandrende på øde strekninger. Ennå har en del eldre rumenske sjåfører ute på den mørke landsbygda den uvanen å slå av lysene om natta for å spare på bilbatteriet. Utrolig, men sant. Og dette selv om kjørelys også er påbudt i Romania.Mørke spøkelsesbiler kan plutstelig dukke opp i motsatt kjøreretning eller passere deg som et draculapust rundt midnatt.  At andre slår av motoren sin i vente på grønt lys i et lyskryss, får så heller være. De tror de sparer bensin. Problemet oppstår når motoren i den gamle dacia-en ikke vil starte igjen.

Som en kontrast til dette suser det også ekstreme penisforlengere på rumenske veier. Biler som koster to norske årslønninger er det flust av, spesielt på de mest populære feriestedene. Cabrioleter i diverse dyre utgaver presser seg gjerne frem i et kaotisk trafikkbilde og sprer irritasjon og technomusikk fra et 10000 $ stereoanlegg over oss mindre glamorøse i nærheten. Er tempen ute 40 grader pluss trenger du mye Farris for å kjøle nervesystemet.

Trafikkpolitiet er en annen side ved bilferien i Romania. Rumenske smågutters drøm om å bli radarpoliti skyldes neppe lenger uniformen, men muligheten for betydelige ekstrainntekter ved å stoppe en utenlandsk bil for et eller annet, fiktivt eller ikke. Nå skal vi ikke overdrive, rumenske myndigheter har virkelig prøvd å rydde opp i en korrupt politistand, spesielt i trafikken. Mens Romaniareiser.com før fikk email fra frustrerte nordmenn som hadde fått bot for småsaker som rust på støtfangeren, har vi nå også email fra folk som har kjørt for fort, men som politiet har vinket videre med kun en mild påminnelse verbalt om å ta det roligere.

En god regel er at man ber om å bli tatt med til politistasjonen for å betale eventuelle bøter. Krangle nytter ikke. Rumensk politi avkrever respekt uansett. Og det er mange radarkontroller og de har det allersiste utstyret så man kan heller ikke bortforklare eventuelle råkjøringer.Fra 2012 har de også lov å filme deg og hva du sier ved en eventuell fartssjekk.

Gledene ved en bilferie i Romania er når du har kommet dit du skal og kan ta en kjøretur på kronglete og ukjente sideveier, det være seg ved kysten eller i fjellene. Fantastiske landskap og frodig vegetasjon avløses av landsbydotter som neppe ser en turist hver dag.

Som en dame fra Bergen skriver til Romaniareiser.com etter ha vært med familien på biltur i Transylvania:

- "TA DERE GOD TID NÅR DET PLANLEGGER BILFERIE I ROMANIA! DET ER LETT Å FEILBEDØMME AVSTANDER OG HINDRINGER UNDERVEIS " -

RUMENSKE TOLLBESTEMMELSER | link

BUSSLINJER TIL / FRA ROMANIA  | link til stort busselskap

Kart over flyplasser og Europaveier | link  

Bilutleie Romania | link

http://www.campingzodiac.ro/

LEIE BIL I ROMANIA

Alle kjente bilutleiefirmaer har kontorer i Romania. AVIS, BUDGET, HERTZ og EUROPCAR har kontorer i alle store rumenske byer og på flyplassen OTOPENI i Bucuresti. Bilutleie i Romania er ene og alene rettet mot forretningsfolk, og er derfor noe dyrt. Det vil ofte lønne seg å bestille bilen gjennom et av de ovennevnte byråer her i Norge og hente bilen ved ankomst til Otopeni. Uansett sjekk prisene både i Romania og Norge i forkant også mht valutakursen..

Å leie en liten bil i Romania koster fra 40 EUR dagen og oppover. Eller fra 35EUR +  pr kilometer. Det er ikke alltid at VAT/moms på 19% er inkludert i disse prisene, så sjekk med byrået. Dette kan skille det gode tilbudet fra de andre. De beste sidene vi har funnet for online bestillinger av leiebil i Romania så langt er www.cars4rent.ro og www.autorent.ro  Prisene oppgis nå også mer i euro og konkurransen sommerstid kan presse prisene ned.

I noen byer - som Bucuresti og Constanta - finnes det noen få mindre firma som leier ut Dacia - modeller og disse ligger under prisene til de store. Her starter prisene fra 35 EUR med 200 km inkludert. Det er også verdt å merke seg at flere drosjesjåfører tar oppdrag på hele dager, og at dette kan være et alternativ til privat leiebil hvis du skal fra A til B, eller bare skal ha en dags utflukt. Det vil i regelen bli billigere, og du har en kjentmann som behersker den noe rufsete trafikken. Men familien har selvfølgelig en ekstra munn å mette denne dagen.

To av firmaene som leier ut leiligheter i Bucuresti, kan også ordne rimelige leiebiler. Hoteller over hele Romania finner du på www.tourneo.ro  HEr bestiller du hotellet raskt online og printer voucher.

For å leie bil i Romania må du vise passet, ha et internasjonalt førerkort og helst betale med et VISA eller MASTERCARD. Forsikring på bilen er inkludert, men noen firmaer krever å se dokumentasjon på at du har en individuell generell reiseforsikring i tillegg.

Fartsgrensene er 60 km i tettbygde strøk, og 70 km på hovedveier hvis ikke annet er angitt. Promillegrensen er 0,01. Radarkontroller finnes på de mest tenkelige og utenkelige steder, og sjekk av papirer er også vanlig ved veisperrer. Får du trafikkbot, skal du insistere på å få en kvittering med eksakt beløp for hva og stempel. Det holder ikke med et skriftlig notat fra politimannen, da går pengene rett i lomma til denne. Be om å bli tatt med på stasjonen.  

Weblinker: www.cars4rent.ro | www.autorent.ro | www.avis.ro

MC-FOLKET

Reiser du i Romania med egen MC, kan det være ok å ta kontakt med organisasjonen EnduRoMania i Timisoara på sergio@mail.dnttm.ro Om sommeren arrangerer de MC-turer over hele Romania, ofte også off-tracks.

Webside på tysk: http://www.enduromania.net/  Timisoara har flyruter til München og Frankfurt i Tyskland.

Å ankomme Romania med privatbil, kan være en enkel sak - eller ta lang tid.. Hovedovergangene mellom Romania og Ungarn/Bulgaria er vanligvis greie, men tidvis kan det oppstå lange køer og lang ventetid. I praksis er det helt nødvendig å ha alle papirer i orden i forkant for alle som er i bilen, og for selve bilen. Det forekommer også organiserte tyverier av eller fra utenlandske biler på grenseovergangene, selv om myndighetene har klart å redusere dette vesentlig.

Grenseovergangen i Nadlac mellom Ungarn og Romania er KUN for lastebiler, så privatbiler må bruke overgangen 30 km lenger nord ved Turnu og Battonya.

Grenseovergangene mellom Ukraina og Romania - og Moldova og Romania er ikke å anbefale hvis du ikke er vant med byråkrati og mange formaliteter fra et uinteressert grensepoliti.

Mellom Bulgaria og Romania ved Vama Veche eller Negru Voda går det greit,og etter medlemskapet i EU er det maks 10 minutter på hver bil.

Med unntak av de viktigste hovedrutene er veiene inne i Romania i dårlig forfatning - og god tid og røff bil er absolutter. Hovedveiene forbedres kontinuerlig, men bruddstykker av veiene kan være hullete og i oppløsning, spesielt vinterstid. Om noen år vil derimot det meste av veinettet være renovert. Planene er mange. ca 58 km med motorvei innvies hvert år.

Danske lesere skriver om dette temaet:

Hej. - Jeg vil gerne gøre opmærksom på at man med fordel køre ind i Rumænien ved CENAD derefter er der kun ca. 80 km direkte til Timisoara og vejen er udmærket. Jeg har selv benyttet den ca 15 gange.- Tak for din fantastiske side om Rumænien.Hilsen Simona og Lars Pangler | pangler@tdcadsl.dk