GALATI

GALATI er Romanias åttende største by med sine rundt 250 000 innbyggere. Byen ble bombet sønder og sammen under andre verdenskrig, og sosialistene bygget opp byen igjen med svære boligblokker som trenger seg på helt inn i byens midte.

Cristian Turc
August 19, 2018
Category:
Storbyer
Tags:

GALATI er Romanias åttende største by med sine rundt 250 000 innbyggere. Byen ble bombet sønder og sammen under andre verdenskrig, og sosialistene bygget opp byen igjen med svære boligblokker som trenger seg på helt inn i byens midte.

Kontrastene er enorme i Galati.Vi har besøkt byen flere ganger og har alltid truffet trivelige mennesker i en by som overrasker med sin skjønnhet - etter å ha passert de mindre skjønne utkantene av storbyen som er overdimensjonerte Stalinpåminnelser i påtrengende forfall. At det blir ekstra ille i Galati, er det store befolkningstallet. Nedleggelsene har rammet mange.

De siste kilometerne inn til byen er dominert av nedlagte skipsverft, søvnige stålskjelletter, nedlagte varehus og industrielt skrot i alle dimensjoner. Undertegnede har ikke sett lignende i Europa. Men mens forstedene til Galati er det rumenske beviset for planøkonomenes bommerter, er sentrum i Galati et moderne og pulserende bevis på det motsatte, - at Romania er underveis. Og nettopp dette gjør kanskje sentrum i Galati til noe mer enn en befrielse - også som besøkende. Galti er fascinerende, en storby i et spennende område som man gjerne vil tilbake til.

Galati huser Romanias største stålverk Sidex Galati og stålverket tjente ikke penger på flere år. Det ble holdt i live med statsoverføringer av den enkle grunn at Iliescu og co ikke våget å legge ned tusenvis av arbeidsplasser. "Å legge ned" en by som dengang hadde 300000 innbyggere ville ha medført så stor sosial uro at myndighetene i stedet valgte å holde hele området i live med kunstig åndedrett og gigantiske overføringer fra de rumenske statsbudsjettet - til de kom opp med noe bedre. I 2005 ble stålverket overtatt av private, og det sies at lønnsomheten har bedret seg. Hele regionen er avhengig av fabrikken, i tillegg varmes hele Galati opp fra stålverkets varmesystem.

For å lokke til seg utenlandske investorer innførte man i 1997 en tollfri sone i Galati.Galati er også - overraskende nok hvis du ikke kjenner rumensk geografi i detalj - en av Romanias største havnebyer. Donau renner gjennom byen og store skip kan legge til i Galati. Galati har faktisk to havner, den største et par kilometer utenfor byen. Før krigen i daværende Jugoslavia ble 700000 tonn last transportert gjennom Galati hver dag. NATOs bombing av Serbia reduserte trafikken til det halve. I dag har trafikken tatt seg opp igjen sakte, men sikkert.

Galati sentrum huser flere flotte butikker og hoteller, - og noen heftige nattklubber for alle generasjoner. Nattelivet står ikke tilbake for noen annen storby i Romania.. Folk i Galati har tålt mye og har mye sisu, og det arrangeres flere gigantarrangementer i byen, som konserter med Iglesias og bokse - og tennisturneringer med internasjonale stjerner. Sport og idrett har en stor plass i byen. Galati ligger i den moldaviske delen av Romania, Republikken Moldova ligger bare en liten kjøretur unna og folk i Galati er stolte av byen sin. En annen kjent rumensk by BRAILA er også et steinkast unna.

Nærmeste flyplass er Tulcea. Men de fleste som kommer til Galati fra utlandet kommer med fly til Iasi, Bacau eller Bucuresti - og tog eller buss videre.

Galati har gode togforbindelser flere ganger daglig til Bucuresti, og private tog konkurrerer med de statlige til byer som Barlad og Iasi. Togstasjonen i Galati er den mest moderne vi har sett i Romania. | Bildet under |

Galatis festive høydepunkt skal være siste helga i august da den rumenske marinen viser seg fram i all sin prakt. Sentrumsdelen ved Donau er avgjort byens vakreste del. Byen er også stor arealmessig og sentrum strekker seg over flere soner- og det er parker, museer og instutusjoner vel plassert flere steder i sentrum. Falezaen - eller strandpromenaden - ned mot Donau er et fantastisk område om sommeren, men flytende restauranter og et folkeliv som bare Balkan kan oppvise